Boligerne
Her finder du beskrivelse af de forskellige boliger og praktiske informationer om indflytning og udflytning.
Henriksdal er et moderne byggeri med 47 selvstændige, lyse og venlige ældreboliger med plejestatus. Alle boliger er i direkte forbindelse med fællesarealer, opholdsstue og fælleskøkken.
Plejehjemmet har egen café, og aktivitetsfaciliteter, som både er for borgerne bosat på plejehjemmet som udefrakommende pensionister.
Plejehjemmet tilbyder både ægtefællebolig, enkeltmandsbolig samt aflastningsboliger for borgere bosat i kommunen med behov for midlertidig bolig og pleje på plejehjemmet.
Henriksdal Plejehjem er delt op i fire boliggrupper med hver deres fællesfaciliteter:
- Anemonehaven med 11 boliger
- Azaliehaven med 11 boliger
- Jasminhaven med 13 boliger
- Krokushaven med 12 boliger
Om boligerne
Boligerne er nyrenoverede og lyse. De er indrettede med bad, toilet, indbygget klædeskab, tekøkken, køle/fryseskab og TV stik. Alle boligerne er gjort klar til brug af loftlift.
I stuen findes sengebord og loftslampe.
I fællesopholdsstuerne og i aktiviteten er der farvefjernsyn.
Ind- og udflytning
Det er boligselskabet KAB, som administrerer Plejehjemmet Henriksdals bygninger. KAB står for al vedligeholdelse omkring boligerne, fællearealerne og alt det tekniske som vand, varme m.m.
Det er KAB, du skriver lejekontrakt med, og de står også for opkrævning af indskud, husleje samt forbrugsafgifter for el- og varme, samt ind- og udflytningsrapport.
Før indflytning
Før indflytning kan du komme på et besøg på Plejehjemmet Henriksdal. Du er velkommen til at tage pårørende med.
Hvis du ikke har mulighed for at besøge Plejehjemmet Henriksdal, kan du få besøg af personalet. Ved besøget gennemgås bl.a. praktiske oplysninger, de forskellige service ydelser og priser på disse.
Adresseændring
Husk at melde adresseændring til f.eks. folkeregisteret, PostDanmark, Licens-kontoret, Telefonselskabet, Apoteket mv.
Nøgler
Du får udleveret 3 nøgler til boligen. Nøglen passer også til postkassen.
Dette skal du medbringe ved indflytning
Når du flytter på Plejehjemmet Henriksdal, er det som at flytte til en normal bolig. Du medbringer derfor selv alt indbo, lige fra seng til el-pærer. Har du fået en plejeseng bevilget, er det den, du medbringer i stedet for.
Hvis du får behov for en plejeseng i forbindelse med indflytningen og ikke har én, skal vi have besked. Vi vil derefter søge en plejeseng hos visitationen, så den kan være her ved indflytning.
Du medbringer også alle andre hjælpemidler, du har fået bevilget, hvis du stadig skal anvende dem. Af hensyn til eventuel anvendelse af hjælpemidler, bør lejligheden ikke overfyldes.
Du bedes medbringe dåbsattest, vielsesattest, sygesikringsbevis og evt. testamente.
Vi gør opmærksom på, at det ikke er muligt at opmagasinere yderligere indbo på Henriksdal Plejehjem.
Du og dine pårørende varetager selv indflytningen. Denne planlægges og aftales med afdelingen. Vi anbefaler, at du flytter ind på en hverdag.
Toilet- og hudplejeartikler
Toilet- og hudplejeartikler er en del af Servicepakken og kan fravælges. Hvis ikke Servicepakken er valgt, skal du selv medbringe:
- Hårshampoo, bodyshampoo, intimsæbe og flydende håndsæbe
- Tandpasta
- Toiletpapir og køkkenrulle
- Klare plastposer og affaldsposer.
Tæpper
Der må ikke lægges faste tæpper, men afhængig af din gangfunktion m.m. kan der efter aftale med personalet lægges små tæpper.
Hjælpemidler
Eventuelle hjælpemidler som du ikke får brug for på Henriksdal skal afmeldes til hjælpemiddelafdelingen på telefon 43 59 17 00
Hjælp i hverdagen
Plejepersonalet yder de ydelser, som du er visiteret til via kvalitets-standarderne. Du kan læse mere om emnet i Høje-Taastrup Kommunes kvalitetshåndbog.
Teknisk servicemedarbejder
KAB har en teknisk servicemedarbejder, som er tilknyttet Henriksdal. Han står blandt andet for udlevering af nøgler og sørger for ind- og udflytningsrapporter.
Se telefonnummer og kontaktoplysninger
Indflytningssamtale
Inden for kort tid efter din indflytning, vil du blive tildelt en kontaktperson. Kontaktpersonen holder et møde med dig og dine pårørende, hvor i sammen taler om livshistorie, gensidige forventninger m. v.
Hvis du ønsker at flytte fra Henriksdal, skal du henvende dig til KAB. Se kontaktoplysninger.
Ved dødsfald
De pårørende aftaler med bedemanden, i et samarbejde med personalet, hvordan afdøde skal herfra. Man skal huske, at opsige lejligheden til boligselskabet.
Vi henstiller til, at boligen bliver tømt for indbo hurtigst muligt, af hensyn til dem, der venter på en ledig bolig. I den forbindelse skal de pårørende underskrive en rydningserklæring, hvor de bliver gjort bekendt med, at de ikke må disponere over boet, før der forligger en skifteretsattest.
KAB sender den underskrevne erklæring til skifteretten. Al post bliver omadresseret til skifteretten.
Medicin
I forbindelse med dødsfald tilhører medicinen boet. Pårørende opfordres til at aflevere dette på apoteket til videre destruktion. Hvis de pårørende ikke påtager sig at bortskaffe medicinen, er det plejehjemmets opgave at gøre dette.
Praktiske informationer
Du skal betale for de ydelser, du modtager. Der skelnes mellem boligydelser og serviceydelser.
Boligydelser
Engangsydelse
- Indskud ved indflytning
Faste månedlige ydelser
- Husleje
- El og varme, Der betales månedlig acontobeløb, som reguleres den 1. januar hvert år
De faste månedlige ydelser vil automatisk blive trukket via betalingsservice (PBS).
Serviceydelser
Obligatoriske ydelser
- Rengøringsmidler
Frivillige ydelser
- Morgen-, middags-, og aftensmad
- Kapselvarer
- Vask af privat tøj hos De Forenede Dampvaskerier
- Forsikring
- Leje af lined
Disse ydelser skal betales via PBS.
Har du yderligere spørgsmål til de obligatoriske og de frivillige ydelser, kan du kontakte Plejehjemmet Henriksdal.
Maden til beboerne tilberedes af vores kostfaglige personale i køkkenet på Henriksdal.
Køkkenet udarbejder en menuplan for en måned af gangen.
Det er i øjeblikket ikke muligt at se menuplanen på hjemmesiden. Du er velkommen til at ringe på telefon 43 35 26 30 eller 43 35 26 33 eller send en mail til KoekkenHenriksdal@htk.dk, så sender vi menuplanen til dig.
Hvis du skulle have brug for kostvejledning, især omkring diæter, vil køkkenet være behjælpelig, i samråd med plejepersonalet / egen læge.
Bestilling af måltider
Du kan bestille alle måltider og drikkevarer i køkkenet.
Du kan også bestille gæstemåltider. Gæstemåltider bestilles dagen før inden kl. 12.00, hvis det er dagens menu og til 1-2 gæster. Hvis det er anden menu og mere end 2 gæster, skal du bestille senest 2 hverdage før.
Du kan bestille kaffebord med brød, samt duge, lys og servietter til fødselsdagsarrangementer m.m. senest 3 dage før.
Til alle højtider bestræber køkkenet sig på at lave traktementer på en sådan måde, at det for hver enkelt borger virker så hjemligt og hyggeligt som muligt.
Ved disse lejligheder er pårørende altid velkomne, blot mod forudbestilling og efter aftale med køkkenet.
Afbestilling af måltider
Du kan afbestille enkelte måltider til køkkenet senest 5 dage før kl. 12.00. Hvis du ikke afbestiller, kan du ikke opnå refusion for de måltider, du ikke har fået.
Køkkenet kan dagligt tilbyde
Morgen
- Kaffe, te
- Mælk, juice
- Rugbrød med og uden kerner, franskbrød
- Ost, marmelade mm.
- Surmælksprodukter
- Havregrød, øllebrød
- Søndag: Blødkogt æg og morgenbrød
Formiddag
- Saftevand, kaffe, te
Middag
- Smørrebrød
- Lun ret, dog ikke dagligt
- Mælk, vand
- 1 øl eller vand (hvis du ønsker at købe kapselvarer)
Eftermiddag
- Kaffe, te, saft
- Hjemmebagt brød eller kage
Aften
- Der serveres en hovedret
- En biret
- Mælk, vand
- 1 øl eller vand (hvis du ønsker at købe kapselvarer)
Senere aften
- Kaffe, te
- Småkager, frugt
Du får udleveret 3 nøgler til boligen. Nøglen passer også til postkassen.
Du får Yousee’s grundpakke som en del af huslejen. Ønsker du flere TV kanaler, skal du selv rette henvendelse til Yousee.
Du kan søge om nedsat licens eller fritagelse, hvis du har en tillægsprocent på 100.
En ægtefælle på plejehjem er også dækket af husstandslicensen på ægteparrets privatadresse.
Ved ansøgning om nedsættelse/fritagelse skal du henvende dig til Borgerservice i kommunen.
Rehabilitering
Formålet med rehabilitering er overordnet at sikre borgere med tabte færdigheder den maksimale livskvalitet.
Borgeren selv er omdrejningspunktet i en helhedsorienteret indsats, der skal hjælpe den enkelte til at genvinde og bibeholde den bedst mulige funktionsevne. Derfor tilbydes alle beboere træning og deltagelse i forskellige aktiviteter, der understøtter og vedligeholder eksisterende færdigheder.
Find flere oplysninger:
På Høje-Taastrup Kommunes hjemmeside kan du finde information om, hvordan du søger en plejebolig og læse mere om ventelister.
En plejebolig er en lejebolig, og derfor betaler du husleje ligesom i enhver anden lejebolig. Der er mulighed for tilkøb af forskellige ydelser.
Der bliver hvert år ført tilsyn med plejehjemmene, som udarbejdes af Styrelsen for Patientsikkerhed og Høje-Taastrup Kommune.